صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 26 صفحه بعد



منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 99528
تعداد مطالب : 255
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1






آداب نوروز در اسلام

آداب نوروز در اسلام

پس از ظهر اسلام و گسترش آن به ایران زمین با توجه به کتب فقها و متون سنت از آداب نوروز در اسلام می توان به موارد زیز اشاره کرد:
1- غسل نوروز: « اذا کان یوم النیروز فاغتسل...» وقتی نوروز شد غسل کن.
بر طبق این حدیث غسل کردن از آداب نوروز محسوب می شود بویژه آنکه در حدیث دیگری آب ریختن سنت نوروز قلمداد شده است. براساس این حدیث وقتی پیامبر بنی اسرائیل خواست هزاران نفری که مرده بودند به دستور خداوند زنده کند بر آنان آب پاشید و پاشیدن آب سنت نوروز شد زیرا آن اتفاق عجیب مقارن با نوروز بود.
به نظر می رسد آب ریختن در نوروز با سفارش احادیث که غسل نوروز بجا آورید به مرور تغییر یافته است. فقها نیز در فتاوای فقهی خود به غسل نوروز البته بصورت استحبابی اشاره کرده اند.
2- هدیه نوروز: هدیه دادن در نوروز از قدیم الایام مرسوم بوده است. در اسلام نیز این رسم با همان کیفیت تأیید شده است. یعنی رسم هدیه دادن بطور کلی مورد پذیرش واقع شده است در برخی از موارد حتی معصوم سفارش داده بودند که به یکدیگر هدیه دهید.
3- دید و بازدید: «... تهادو و تواصلو فی الله » بخاطر خدا به یکدیگر هدیه داده و صله رحم کنید.
دید و بازدید و تبریک نوروزی به عنوان یکی از آداب نوروز برشمرده شده است با توجه به آن اسلام این رسم پسندیده را در نوروز تأیید کرده، هر چند در ایام دیگر سال واجب است و معنای آن اینست که در همه احوال صله رحم واجب بوده اما در نوروز این وجوب تأکید بیشتری داشته.
4 و 5- لباس تمیز پوشیدن و معطر شدن: « قال: اذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک...» وقتی نوروز شد غسل کن و بهترین و پاکیزه ترین لباسهایت را بپوش و با بهترین عطرها خو را خشبو ساز.
6- روزه گرفتن: « اذا کان یوم النیروز... و تکون ذلک الیوم صائما.» وقتی نوروز شد در آن روز روز باش.
به موجب این حدیث روزه گرفتن از آداب نوروز است فقها نیز در باب روزه های استحبابی روزه اول نوروز را مستحب دانسته اند.
7- نماز عید: « اذا کان یوم النیروز... فاذا صلیت النوافل الظهر والعصر فصل بعد ذلک اربع رکعات تقراً...»
وقتی نوروز شد... وقتی نمازهای نوافل و ظهر وعصر را خواندی بعد از آن 4 رکعت نماز بخوان. بطوریکه در رکعت اول فاتحة الکتاب را خوانده و بعد از آن ده مرتبه سوره قدر را می خوانی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره جحد را می خوانی و در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید را می خوانی و در رکعت جهارم بعد از حمد ده مرتبه سوره های ناس و فلق و را می خوانی، بعد از آنکه از خواندن نماز فارغ شدی سجده شکر بجا آورده و در آن سجده از خدا می خواهی تا خدا گناهان پنجاه ساله ات را بیامرزد.»
این نماز در حالی توصیه شده است که معمولاً هم در گذشته و هم در حال گروهی از مردم با ورود به نوروز به قدری از معنویات غافل می شوند که گویا خبر دیگری نیست.

مع الوصف تاکید بر آنست که اسلام نوروز را پذیرفته اما به آن جهت داده است. باید از آمدن بهار درس معاد آموخت، باید پیش از آمدن نوروز خانه تکانی کرد و خانه را از خبث و گرد غبار،و دل و قلب و روح را با غسل نوروز از حدث پاک کرد ، باید هنگام سال تحویل دعای:

یا مقلب القلوب والابصار

یـا مـدبـر الـیـل و الـنـهـار

یا محول الحول والاحوال

حول حالنا الی احسن الحال

را با خلوص نیت در مکانهای مقدس و یا در هر جایی با وضو و رو به قبله، به یمن ورود به سال جدید خواند، باید هنگام سال جدید به یاد مستمندان و بیچارگان افتاد.

التماس دعا

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

بيىار شويد اي همراهان...

 

بيدار شو اي خفته بيدار شو و فنا را با تمام وجود لمس كن, تحمل اين همه مشقت و رياضت براي پيوستن به او و يكي شدن در او و مقدمه‌اي اين كار ايثار است. اين ره تكوين و تكامل, شيره جان مي‌خواهد و جان باز, كه حركت توحيدي در فطرت ما به وديعه گذاشته شده, به خودآ و به خويشتن خويش, بايد قدم به قدم به كعبه‌ي آمال نزديك شد, اين سر عشق است و همه اوست (هو ذكر, ذاكر, مذكور) كه عشق و عاشق و معشوقه يكي است. بايد به حق توحيدي وصل شويم و شك و ترديد و دودلي و وسوسه را به كناري گذاشته و با علم و اطمينان وبخود رسيدن, بخود آئيم و اين همان قصه پيام آوري و توصيف آتش توسط پروانه‌هاست, يكي گرمابخش و آن ديگري آرام بخش و آن ديگري سوزاننده ناميدش و اما آخري, خود را به آتش زد و تمام بال و پرش سوخت وگفت آتش اين است لمس تجربه و قائم به ذات بودن همين است, امروز كانگ فو نياز به پروانه‌ي چهارم و رهرو مشتاق دارد و دراين سير و سلوك هيچ منزلي را نمي‌توان بي سپردن منزل پيشين در نورديد و افسانه‌ي ديگر براي محك زدن شمشيربازان دلاور, فردي را در پشت در ورودي كه تمام شمشيربازان مي‌بايست از آن رد شوند, مي‌گمارند و قرار بر اين است كه لحظه‌اي كه شمشير زنان وارد محوطه مي‌شوند مرد پنهان شده سعي به زدن ضربه‌اي ناگهاني با چماق نمايد و بدين سان واكنش هر يكي مطالعه گردد اولي گرفتار مي‌شود و دومي به ضربه جاي خالي داده و به جاي آن ضربه‌اي به مرد مي‌زند و او كاملاً براي پذيرش مناسب نبوده و سومي در آستانه‌ي در ورودي مي‌ايستد و به مرد كه در ديگر سوست اخطار مي‌كند كه سعي نكند چنان حقه‌اي به جنگجوي واقعي بزند ولي حضور خصم پنهان را در درونش حس كرده و اين مقدمه نمي‌خواهد, بايد درناخودآگاه خود آگاهي بيابيم و ناخودآگاه خود پديده‌اي براي حس كردن است, بايد دانست كساني كه در اين دانائي كه ملهم از حركت توحيدي است قدم گذاشته‌اند از بدو تولد, حتي قبل از آن نيز طريقت دانائي را به دويعه گرفته‌اند و خداي متعال آنان را مكلف كرده و تكليف را مي‌دانند و به انجام مي‌رسانند و اگر درك نكنند به اسفل السافلين سقوط خواهند كرد و اين توانائي‌هاي حسي و دانستگي (انديشه) و نهادي و فردي و بستگي‌هاي غيرجسمي, اينها نمودهاي من و تو و ماست.

 

 

خدايا, مهربانا, الهي, چه ياد كنم, بي‌فنا كه توئي و كل زنده بتو و در اينجا از آرزوي دل مشتاقان و غريق عشقت ياد مي‌كنيم كه هر كه دوستت را شناخت تو را شناخت

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

براي ورزش هاي رزمي چه نرمش هايي انجام بديم ؟؟؟؟؟
ورزش رزمي به دو دستگاه انرژي هوازي و اسيد لكتيك نياز دارد.

 

طراحي يك سيكل تمريني براي ورزش رزمي:

1- 20 دقيقه دو كاملا نرم ( تقويت هوازي بدن )

2- بعد از 20 دقيقه دو نرم استارت هاي سرعتي رو به تمرينات اضافه مي كنيم (استارت ها كوتاه به اندازه فقط يك طول سالن ورزشي در هر دور از سالن) 10 دور (تقويت اسيد لاكتيك بدن)

3-تمرينات ايستگاهي كه به تمرينات كششي توجه زيادي شود. تمرينات كششي و انعطاف پذيري بدن از واجبات ورزش رزمي محسوب مي شود.

4- بعد از نرمش در هر جلسه تمريني ضربات ايستگاهي تكنيك هاي دست و پا بدون استفاده از كيسه و ميت هر دست و پا به طور جداگانه 100 ضربه كار شود حتي در صورت حرفه اي بودن ورزشكار اين كار موجب استقامت قلبي عروقي ورزشكار و درست بودن استيل ضربه زدن در مبارزات مي شود.

5- حالت مبارزه سايه (شادو) در فضا به صورت فردي 4 راند 2 دقيقه اي.

6-تمرين با ميت 2 نفره به صورت تايم 1 دقيقه اي با نوبت 8 راند.

7- مبارزه سايه (شادو) 2 نفره 3 راند 2 دقيقه اي.

8- مبارزه با تجهيزات ايمني ساق بند روپا و ...

9- سرد كردن بدن.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

در کف مردانگی شمشیر میباید گرفت....

در کف مردانگی شمشیر میباید گرفت              حق خود را ازدهان شیر میباید گرفت

              کانگ فوتوآ که راه ورسم ماست                21خط است و مقصودش خداست

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت   شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

 

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید...


ادامه مطلب
نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

« شعری در مورد امام زمان (عج) »

 

گـــر چــه پیـمان را شکستم بر سـر پیمانه ام بـا همـــه بد عــهدی ام آن عـاشق دیوانـه ام
 
گـــر بــه ظاهــر دورم از درگــاه تو ای نازنیـــن بـاز هــــم مشــتاق روی دلـــکش جـانـانــه ام
 
از در مـــیخانه ات ای شـــاهد خـــوبان مـــران با هـــمه عصیان همان دردی کـش میخانه ام
 
پـــــرده بردار از رخ زیـــــبا که مشتاق تـــــوام آن رخ زیـــــبـا ندیــــــده، والــــه و دیــــوانه ام
 
پادشـــــاه جــــودی و ما بـــنده درگـــاه تـــــو منتـــــظر بـر درگهت ،زان بخشش شاهانه ام
 
در مـــــیان بحــر هجران غوطه ور گشتم ولی باز هـــم در جستجوی گــوهـــــر دردانـــــه ام
 
همچون من هرگز نباشـد بردرت پیمان شکن لیــک با الــــطاف غــیر از تو، شـها!بیگانه ام
 
چون که لطف توست تنها ضامن رســوایی ام ور نـــه آن گــردم که افشـــان در دل ویرانه ام
 
انتـــظارت بیش از حــد شد، تحمل تا به کی؟ آفتـــابـا! بـــــهر دیـــــدار رخـــــت پروانـــــه ام
 
والــــــه و شــــیدا و مـستم لیک، محتاج توام
 
یک نــــظر بر من نــــــمـا، ای عارف فرزانه ام! 

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

تاثیر نماز در ورزشکاران

تاثیر نماز در ورزشکاران

 

بسیاری از مسلمانان بزرگسال كه از زمان كودكی به اقامه نماز مشهور بوده اند، در سن پیری و با داشتن عمرهای بالا، تا حد زیادی از سلامت جسمانی و عقلی قابل قبولی برخوردارند.

این پژوهش، تلاش‌های علمی انجام شده را بررسی نموده، با تحلیل و بهره‌برداری از دستاورد‌های این تحقیقات، به دنبال رسیدن به هدف مقاله است. هدف این تحقیق، توجه دادن به حقیقتی مهم است: عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حركات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است به ویژه این كه انجام ورزش یكی از وسایل متعارف برای حفظ سلامتی بدن است، در این تحقیق به دست‌آورد پژوهش‌های انجام شده دیگر در گذشته، تكیه شده.

این پژوهش به بررسی فایده فرمان الهی به شروع نماز، در سن كودكی می‌پردازد. آغاز نماز در این سن، باعث می‌شود كودك، نماز را به خوبی به جا آورد و به انجام نماز به شكل صحیح، عادت كند. انجام صحیح حركات نماز، باعث پدید آمدن بیشترین تاثیرات مطلوب بر بدن خواهد شد.

با توجه به این كه مغز یكی از مهم‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود، وظیفه آن به میزان زیادی به جریان چرخش خون بستگی دارد. جریان چرخه خون، تغذیه كننده مغز می‌باشد. چرخه خون ویژگی‌هایی دارد كه همین ویژگی‌ها نشاط و پویایی مغز را تامین می‌كند. یكی از این ویژگی‌ها وجود چرخه ذخیره‌ای است كه در مواقع اضطراری و مورد نیاز به كار می‌افتد. همچنین دارای نظامی خودكار برای تنظیم چرخه خون در مغز است كه ثبات جریان خون به مغز را در شرایط گوناگون تضمین می‌كند.

بر اساس تحلیل انجام شده در این پژوهش‌ها، مشخص شده كه گونه‌های مختلف ورزش به چرخه خون در مغز آسیب می‌رساند. به عكس نماز كه یكی از وظایف دینی اسلامی است، فواید بسیاری در این زمینه دارد. ورزش بدنی از این جهت كه خون را به شكل مستقیم از مغز سرقت می‌كند و برای تغذیه عضلات دیگر به كار می‌گیرد، به چرخه خون در مغز ضرر می‌زند. این تغذیه عضلانی به حساب تغذیه خونی مغز گذاشته می‌شود.

همچنین در نتیجه سرعت گرفتن عملیات تنفسی در هنگام انجام ورزش، معدل دی‌اكسید‌كربن در خون، پایین می‌آید كه پیامد آن، آرام‌تر شدن جریان خون به سمت مغز است، زیرا نسبت دی‌اكسید‌كربن در خون یكی از مهمتر‌ین عوامل جریان خون به سمت مغز به شمار می‌آید. گزارش‌های علمی فراوانی وجود دارد كه حاكی بی‌هوشی ورزشكاران هنگام فعالیت ورزشی یا بلافاصله بعد از ورزش است، در حالی كه این بی‌هوشی‌ها هیچ گونه سابقه بیماری قلبی را به همراه نداشته. این گزارش‌ها نیز آسیب‌رسانی ورزش به فرآیند خون رسانی مغزی را تأیید می‌كند.

همچنین گزارش‌های گوناگون دیگری، بیانگر پایین آمدن نیروهای اعتدالی در بسیاری از ورزشكاران می‌باشد كه سرزنش بیشتری را نسبت به مسأله ورزش برانگیخته است. اضافه بر این سكته‌های قلبی متعدد در هنگام ورزش - در ورزشكاران بیمار و ورزشكاران سالم- تأیید‌گر نظریه آثار نامناسب برخی ورزش‌های خشن می‌باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد، حركات نماز بر جریان خون در مغز تأثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. در هنگام سجده با متمایل شدن سر به سمت پایین، جریان خون به سمت مغز افزایش می‌یابد همچنین خم شدن بدن بر روی خود هنگام سجده، به جهت‌گیری خون از اطراف بدن به سمت اعضای درونی و مغز كمك می‌كند. اضافه بر این،هنگام سجده و تمایل سر به سمت پایین، معدل دی‌اكسید‌كربن در خون به شكل فیزیولوژیك افزایش می‌یابد. این حالت در نتیجه فشار اعضای دستگاه گوارشی بر ریه پدید می‌آید. بالا رفتن نسبت دی‌اكسید‌كربن در خون باعث اضافه شدن جریان خون به سمت مغز خواهد شد.

همچنین خم‌شدن مكرر سر به پایین در هنگام ركوع و سجود؛ سپس بالا آمدن سر هنگام ایستادن و نشستن، كمك می‌كند از نظام خودكار توازن جریان خون به مغز، مراقبت بیشتری شود. مشهور این است كه این نظام خودكار اعتدالی، با افزایش سن، فرسوده می‌شود.

نظام خودكار توازن جریان خون در مغز در هنگام سجده، عكس‌العمل دو گانه‌ای از خود نشان می‌دهد: در ابتدای سجده‌، مانع جریان خون اضافه‌ به مغز می‌شود. این حالت باعث آمادگی مغز برای دریافت جریان بیشتر خون می‌شود. جلوگیری ابتدایی از جریان خون به مغز به جریان چرخش احتیاطی خون به مغز، این فرصت را می‌دهد تا برای فعالیت و عملكرد خود آماده شود. در مرحله بعد، به خون اضافه اجازه داده می‌شود به سمت مغز جریان پیدا كند و سرانجام در جایگاه‌های ذخیره خون توزیع شود. به این صورت، از این كاركرد مهم احتیاطی مراقبت می‌شود. كاركردی كه بنابر مشهور با افزایش سن و پیری، تضعیف می‌شود و چه بسا بی‌توجهی و عدم به كارگیری هم در این ضعیف شدن مؤثر باشد.

این عكس‌العمل دوجانبه نظام خودكار چرخش خون در مغز، در هنگام سجده، ما را به سمت فهم بهتری از فایده انجام فرمان الهی در نماز هدایت می‌كند. از نظر فقهی حركات نماز باید به گونه‌ای با آرامش انجام شود كه از انجام این حركات مطمئن شویم. تنها در این صورت است كه فایده مطلوب حركات نماز نسبت به چرخش خون در مغز به دست می‌آید. با انجام آرام حركات نماز به هر یك از عكس‌العمل‌های چرخش خونی فرصت داده‌ایم تا متناسب با هر یك از حركات نماز، در مجرای صحیح خود قرار بگیرد.

بر اساس توضیحات بالا، روشن می‌شود كه نماز در اسلام، تأثیرات روشنی بر جریان خون در مغز دارد، از انجام وظیفه جایگاه‌های ذخیره خون در مغز و همچنین از نظام خودكار چرخش خون در مغز محافظت می‌نماید.این تحقیق مدعی فهم علت وجوب حركات نماز در اسلام نیست. شاید رسیدن به چنین فهمی برای هیچ‌كس عملی نباشد ولی در عین حال تلاش دارد برخی تأثیرات ناشناخته نماز بر چرخش خون در مغز را ملموس نماید. بر اساس گفته‌های بالا، می‌توان نتیجه گرفت چند لحظه سجده در بارگاه الهی می‌تواند بسیاری از آثار مضر فعالیت‌های روزانه و ورزش را بر چرخش خون در مغز، از بین ببرد و از انواع تمرین‌های مختلف ورزشی بی نیاز سازد.

علی رغم بیان این فواید روشن، این تأثیر، تنها فایده جسمی نماز نیست، چه این كه اگر تمام فواید جسمی نماز را هم در نظر بگیریم، این فواید برترین فایده نماز نخواهد بود. در حقیقت فواید معنوی نماز را باید بزرگترین نوآوری این واجب الهی دانست.

در پایان لازم به تذكر است كه هدف این پژوهش، تشویق به ترك ورزش نیست؛ بلكه در دوره‌ا كه اشتیاق به پزشكی جایگزین و درمان‌های طبیعی در حال رشد است، نگا‌ه‌ها را به توجهی جدی‌تر به سوی اسلام و رسالت بزرگ آسمانی آن فرامی‌خواند، اسلامی كه تمامی فرمان‌هایش به مصلحت انسان است.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

سخنان و حرف های بزرگان ورزش رزمی

 

 

 

نصيحت استاد

يك شاگرد بعد از هزار روز تمرين هنوز يك مبتدي است كه بعد از ده هزار روز تمرين به اين نتيجه ميرسد. (( ماسو تاتسو اوياما))

هر مكاني ميتواند يك دوجو (( محل تمرين )) باشد. ((مثل بودايي))
كسب شناخت ديگران خرد است و كسب شناخت خود ‘ روشن بيني. ((لائو تـزو))


هيچ چيز براي يك ذهن با اراده غير ممكن نيست.


آنكه كنترل شخصي ندارد ‘ نه عقل دارد و نه قدرت تمركز فكر‘ و آنكه تمركز فكر ندارد ‘آرامش ندارد و آنكه آرامش ندارد چگونه شاد و خرسند باشد.
((بها گاوادگيتا))


صبر و شكيبايي از خصوصيات يك مرد است. ((كوا يي كوتـزو))


كساني كه در امور جزئي و پيش پا افتاده زندگي از خود صبر نشان ميدهند و خود را كنترل ميكنند در آينده نيز در رويارويي با مسائل بزرگتر و مهمتر از قابليت مشابهي برخوردار خواهند بود.

تا زماني كه خودتان را با تمامي ضعفها نپذيريد‘ چيزي نخواهيد آموخت. شما بايد اين حقيقت را قبول كنيد كه نقاط ضعف و نقاط قوت داريد و بايستي قابليتها و استعدادهاي خودتان را توسعه دهيد. (( بروس لي))

به جاي اينكه هر كاري را به نحو احسن انجام دهيد سعي كنيد آن كار را تا آنجا كه در توان شماست به طور كامل انجام دهيد. نيروي ذهن نامحدود و نيروي عضلات محدود است. ((كويچي توهي))


شما شايد براي مدت زيادي تعليم گيريد ‘ مدت بسيار طولاني‘ ولي اگر شما فقط دستها و پاهايتان را حركت دهيد و مانند يك عروسك خيمه شب بازي به بالا و پايين بپريد در اين صورت ياد گيري هنررزمي با ياد گيري رقص نبايد آنچنان تفاوتي داشته باشد بنا بر اين شما اصل موضوع را درك نخواهيد كرد و در درك خمير مايه هنرهاي رزمي ناموفق خواهيد بود . ((گيچين فوناكوشي))


علم و عمل يكي و يكسان هستند. ((سامورايي ماكزيم))


براي دستيابي به پيروزي بايستي خود را به جاي حريفتان بگذاريد . اگر شما خود را درك نكنيد صد در صد مي بازيد.


اگر خودتان را درك كنيد پنجاه درصد مواقع پيروزيد ولي اگر خود و حريفتان را درك كنيد صد در صد پيروزيد. (( تسو توما اوشيبا))


دانش فني كافي نيست‘ شخص بايد فراتر از فنون پيش رود . د ر صورتي كه هنر خارج از ضمير ناخود آگاه رشد يابد تبديل به هنر بي هنري مي گردد.

(( دايستسو سوزوكي))

 
ذهن يك انسان كامل و پختـه به آيينه اي مي ماند‘ چيزي را جذب نميكند‘ در انتظار چيزي هم نيست‘ هر چيز را باز مي تاباند و در خود نگه نميدارد به همين دليل فرد كامل بدون بكار گيري سعي فراوان‘ با تلاش بي زحمت عمل ميكند. ((چوانگ تـزو))

بر اثر تقلا و تلاش كمتر‘ از قدرت و سرعت بيشتري برخوردار خواهيد بود. (( بروس لي))

ترس وجود خارجي ندارد و فقط سايه اي بيش نيست كه فاقد جسميت است. ((استاد هان))

به افكار منفي اجازه ورود به ذهنتان را ندهيد چرا كه آنها همچون علفهاي هرز جرات و شهامت و اعتماد به نفس شما را در خود خفه كرده و نابود ميسازند.
(( بروس لي))

از طريق تجسم كردن موفقيت به جاي شكست ميتوان اعتماد به نفس را پرورش داد نه از طريق داشتن اعتماد كامل . (( بروس لي))

افكار منفي فقط بوسيله تشويقها و توجهات شما قدرت ميگيرند و باعث از پا در آوردن شما ميگردند. دستيابي به صد پيروزي در طي صد مبارزه مهارت خارق العاده اي نيست ‘ ولي مغلوب ساختن دشمن بدون كوچكترين مبارزه بالاترين مهارتهاست. (( سا ن تـزو))
نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

پيچ‌خوردگي پا

پیچ خوردگی پا


اگر ناگهان پاي‌تان پيچ خورد...

پارگي رباط زانو

شايد شما هم واژه پيچ‌خوردگي را شنيده باشيد. پيچ‌خوردگي زماني رخ مي‌دهد که ضربه‌اي مانند سقوط، لغزيدن يا تصادف روي دهد. در اين حالت مفصل بيش از حد حرکت مي‌کند و رباط کشيده يا پاره مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر با پيچ‌خوردگي و افزايش اطلاعات‌مان در اين خصوص پاي صبحت دکتر حميد بهتاش، متخصص ارتوپدي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران نشستيم.

* پيچ‌خوردگي چطور ايجاد و در کدام مفصل بيشتر مشاهده مي‌شود؟

بسياري از آسيب‌ها تحت عنوان پيچ‌خوردگي نام برده مي‌شوند، ولي پيچ‌خوردگي واقعي، آسيب به ليگامان‌ها (ligament) است. ليگامان‌ها يا رباط‌ها، نوارهاي چربي از بافت همبند هستند که در داخل مفصل، يک استخوان را به استخوان ديگر متصل مي‌کنند.

پيچ‌خوردگي‌ها بيشتر در مفاصل مچ پا و زانو رخ مي‌دهند. علايم و نشانه‌هاي پيچ‌خوردگي عبارت‌اند از: تورم سريع گاهي همراه با تغيير رنگ پوست، اختلال در عملکرد مفصل يا احساس ناپايداري، درد و حساسيت در ناحيه درگير و بروز مشکل در استفاده از مفصل.

* چطور مي‌توانيم بفهميم که مچ پا يا زانويمان پيچ خورده است؟

پارگي رباط مچ پا

هر مفصلي در بدن مي‌تواند دچار پيچ‌خوردگي شود. در هنگام پيچ‌خوردگي مفاصل مي‌توانند فعاليت داشته باشد يا اينکه ناپايدار باشند. در پيچ‌خوردگي حرکات و فشار روي ليگامان يا رباط دردناک است. اگر مفصل قادر به حرکت نباشد، ممکن است آسيب همراه با شکستگي يا دررفتگي باشد.

اگر شما به شکستگي يا آسيب جدي رباط در مفصل خود مشکوک هستيد و يا درد مفصل در حين تکان دادن، بعد از دو يا سه روز از بين نرفت، به پزشک مراجعه کنيد. پزشک ممکن است دستور تهيه عکس را به منظور مشاهده ي شکستگي احتمالي بدهد.

* آيا پيچ‌خوردگي‌ها با يکديگر تفاوت دارند؟

به‌ طور کلي هرچه درد شديدتر باشد، آسيب شديدتر است. پيچ‌خوردگي‌ها از نظر شدت از خفيف تا شديد متغير هستند.

پيچ‌خوردگي خفيف زماني رخ مي‌دهد که فيبرهاي داخل ليگامان بيش از حد کشيده شوند يا کمي پاره شوند. ممکن است شما در هنگام حرکت دادن مفصل درد خفيف يا قابل توجهي داشته باشيد و هنگامي که به مفصل دست مي‌زنيد، درد داشته باشد. تورم مختصري وجود دارد يا اصلا تورم وجود ندارد. شما معمولا مي‌توانيد وزن خود را روي مفصل وارد سازيد و عکس‌هاي راديولوژي طبيعي هستند. پيچ‌خوردگي‌هاي خفيف تکرار شونده منجر به تضعيف مفصل مي‌گردند.

پارگي رباط زانو

در اغلب موارد مفصلي که دچار پيچ‌خوردگي خفيف گرديده است قادر خواهد بود مدت 24 ساعت وزن را تحمل نمايد و طي دو هفته کاملا بهبود يابد.

*درباره نوع متوسط و شديد پيچ‌خوردگي هم توضيح دهيد؟

هنگامي که فيبرهاي رباط دچار پارگي مي‌شوند، ولي رباط به‌طور کامل پاره نمي‌شود، شما به پيچ‌خوردگي متوسط گرفتار شده‌ايد. درد موضعي هنگام لمس، متوسط هستند، ولي ممکن است به علت احساس ناپايداري، از بخش آسيب‌ديده استفاده نکنيد.

ممکن است مفصل شما کمي تورم داشته باشد و دچار تغيير رنگ سياه، آبي يا کبود شود.

اگر هم يک يا چند رباط به‌طور کامل پاره شوند، شما به پيچ‌خوردگي شديد گرفتار مي شويد که در اين حالت ناحيه دردناک، متورم و کبود است. شما نمي‌توانيد مفصل‌تان را به‌طور طبيعي حرکت دهيد يا بر آن فشاري وارد سازيد و اگر هم سعي کنيد از آن استفاده نماييد، ممکن است احساس عدم تعادل کنيد.

 

* براي درمان پيچ‌خوردگي چه اقداماتي مي‌توانيم انجام دهيم؟

کيسه يخ روي مفصل پيچ خورده

براي پيچ‌خوردگي ساده از يخ به مدت 24 ساعت بعد از آسيب استفاده نماييد تا تورم را کاهش دهيد. مفصل را با پوشش‌هاي محافظي نظير بانداژ الاستيک حمايت کنيد و آن را در وضعيت بالا نگه داريد. به آرامي فعاليت طبيعي را شروع کنيد. وقتي که يک روز يا بيشتر گذشت، به تدريج مفصل پيچ خورده را آزمايش کنيد.

* اگر بخواهيم با استفاده از دارو، دردمان را ساکت کنيم چه کارهايي توصيه مي‌کنيد؟

ممکن است بخواهيد از استامينوفن براي کاهش درد استفاده کنيد، يا از داروهايي نظير بروفن براي تسکين درد همراه با تورم استفاده کنيد.

دقت کنيد که مصرف آسپيرين و برخي از مسکن‌هاي ديگر ممکن است خون‌ريزي را افزايش دهند. به همين دليل حتما تحت نظر پزشک آنها را مصرف کنيد.

* اگر پيچ‌خوردگي به اندازه‌ اي جدي باشد که مفصل را دچار ناپايداري کند نيز مي‌توانيم آن را با دارو بهبود بخشيم؟

ورزش مفصل زانو

در اين حالت ممکن است شما به عمل جراحي براي ترميم رباطي که پيچ خورده، يا از استخوان جدا شده نياز داشته باشيد.

همچنين ممکن است پزشک با گچ يا آتل ناحيه مفصل پيچ خورده را بي‌حرکت سازد.

توصيه‌هاي پزشک در مورد بازتواني را انجام دهيد.

اين مرحله شامل برنامه درماني زير نظر فيزيوتراپ و برنامه‌اي ورزشي براي تقويت عضلات اطراف مفصل پيچ‌خورده است.

 

* برخي افراد به‌ طور مکرر دچار پيچ‌خوردگي مي‌شوند، آيا اين افراد مي‌توانند پيشگيري کنند؟

هنوز به‌ طور قطع نمي‌توان گفت با بانداژ، آتل‌گيري يا پوشاندن زانوها، مچ پا، مچ دست يا آرنج بتوان به طور موثر از پيچ‌خوردگي جلوگيري کرد، ولي اين وسايل ممکن است در بازتواني آسيب‌ها کاربرد داشته باشد. ورزش مخصوصا ورزش‌هاي استقامتي براي قوي کردن عضلاتي که به وسيله آسيب‌هاي مکرر ضعيف شده‌اند و براي پايدار کردن مفصل براي کمک به پيشگيري از تکرار پيچ‌خوردگي‌ها لازم هستند.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

نقاط حساس و آسیب پذیر بدن انسان

 نقاط حساس و آسیب پذیر بدن

 
برآمدگی بینی:این اصطلاح به منطقه میان ابرو و نقطه امتداد یافته تا سطح چشم اطلاق می شود و این نقطه فوق العاده اهمیت دارد. چرا که اگر ضربه ای محکم به آن اصابت کند ، می تواند از حرکت رو به جلوی شخص جلوگیری نماید.
 
بالای گوش:ضربه به این قسمت باعث آسیب پذیری میشودو شخص را از حالت تعادل خارج می نماید.
فک:ضربه به این قسمت باعث آسیب پذیری میشود و اگر شخص در حال دفاع نباشد امکان صدمه دیدن زیاد میباشد.

قسمت زیر بینی: این قسمت در مشت زدن قسمت مهمی است و اگر به آن ضربه برخورد کند باعث جاری شدن اشک و اگر ضربه محکم وارد شود دچار پارگی مویرگ ها و خونریزی میشود.
 
چانه: اصابت ضربه به این نقطه آسیب جدی را در پی خواهد داشت. آن چنان که بر اثر ضربه شدید ، کل بدن حریف به زمین می افتد.

کشاله ران:حتی یک ضربه سبک به این قسمت نیز به طور خطرناکی موجب ناتوانی شخص خواهد شد.لذا هنرجو باید آمادگی حفاظت از این قسمت را در خود ایجاد کند.

سیب آدم: برخورد ضربه به این نقطه ، شخص را از پا در می آورد. بدن، مکانیسم انعطاف پذیری را برای حفاظت از این نقطه به وجود می آورد ، بدین صورت که چانه به طور خودکار پایین می آید و آن را می پوشاند. بنابر این ضربه ای که به این نقطه پرتاب میگردد به احتمال زیاد به چانه برخورد خواهد کرد.

استخوان ترقوه: این استخوان شکننده بوده و به آسانی شکسته میشود و هنرجو باید همواره دقت در مراقبت و حفاظت از آن را به ذهن بسپارد. اگر استخوان تر قوه شکسته شود ، شانه خم میشود.
 
زیر بغل:عدم حفاظت از بغل ها می تواند منجر به شکست فرد در مسابقه شود. ضربه قوی در مسابقه شود. ضربه قوی به سمت بالا و زیر بغل باعث پارگی زردپی های شانه شده ، به طرز فجیعی موجب از جا در رفتن استخوان می شود.
این نقطه قسمتی از بدن می باشد که پس از دریافت ضربات متوالی امکان شکسته شدن وجود دارد، و در صورت شکستن دنده ها شکسته و به سمت قلب رفته و نتیجه آن مرگ می باشد.

دنده های آزاد(قابل جا به جایی):دنده های آزادبهدنده های پایینی گفته می شود که بسیار ضریف و شکننده می باشد. اگر این نقطه به وسیله ضربه آسیب ببیند درد تاقت فرسایی برای فرد خواهد داشت.
 
پشت پا:اگر زرد پی ها به سختی آسیب ببیند کف و قوزک پا هم ضربه خواهد دید، پس این نقطه اهمیت فراوانی دارد.
 
پایه مخچه:یکی از آسیب پذیر ترین نقاط بدن پایه مخچه می باشد، که اصابت ضربه به آن غش آنی را به دنبال خواهد داشت و در صورت بر خورد ضربات مکرر به این قسمت فرد به اختلالات عصبی و تضعیف بینایی دچار می شود.

کلیه ها: ضربه به کلیه ها بسیار درد ناک می باشد و می تواند سلامت و حیات فرد را به خطر می اندازد.
استخوان دنبالچهوارد آمدن ضربه به این قسمت در ستون پشتی مانع فعالیت شخص خواهد شد.

پاشنه آشیل: این قسمت حتی اگر هم آسیب نبیند ضربه محکم به آن ، بسیار دردناک خواهد بود.
 
شکم(بطن):این قسمت ، منطقه فوق العاده حساس و آسیب پذیری است ، که اصابت ضربه به آن خطر جدی را به همراه خواهد داشت.
نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

با سلام وعرض خوش آمدگويي خدمت همراهان و دوستان عزیز امیدوارم از مطالب وبلاگ استفاده و خوشتون اومده باشه .از شما میخوام نظرات انتقادات و پیشنهاداتتونو برامون ارسال کنید ممنون میشیم ما را همراهی کنید توآ سبک جهانی کانگ فوتوآ-21 با بهره گیری از روشهای علمی و عملی هفت مایگاه تکاملی(توآ-21)

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to toa21shahinshahr.LoxBlog.Com | Template By: h.tarrah