صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 26 صفحه بعد



منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 115
بازدید ماه : 180
بازدید کل : 99512
تعداد مطالب : 255
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1






عضو آسیب دیده

يخ

کمپرس يخ به بند آمدن و قطع خونريزی داخلی رگها و مويرگ های آسيب ديده کمک می کند. سرمای ناگهـانی موجب منقبض شدن مويرگ های کوچـک خونی و عضلات شده و در نتيجه خون کمتری خارج می شود. انقبـاض رگهـای خونی، مقدار خون جمع شده در اطراف زخم را کاهش می دهد، هرچه خون تجمع يافته کمتر باشد زمان بهبودی کوتاه تر می شود. هنگام خونريزی حتی ماساژ خيلی خفيف هم نبايد انجام شود.

کمپرس يخ می تواند به طور مطمئن و به اشکال مختلفی به کار رود:

● برای صدمات نواحی کوچکی مانند انگشت دست، انگشت پا، پا يا مچ دست آنها را در ظرفی پر از آب يخ فرو کنيد و از بلورهای مکعبی يخ برای سرد کردن آب استفاده کنيد.

● برای صدماتی با نواحی بزرگتر، از کيسه های يخ استفاده کنيد. از قرار دادن يخ به طور مستقيم بر روی پوست خودداری کنيد. قبل از به کار بردن کيسه يخ، آن را درون يک حوله يا پارچه و يا باندکشی دولايه بپيچيد و بعد روی پوست قرار دهيد. به کارگيری هر يک از روشهای درمان با يخ تفاوتی ندارد.

(اگر فرد مصدوم بايد به بيمارستان منتقل شود تا زمان رسيدن به بيمارستان محل آسيب ديده را با يخ سرد کنيد).

تهيه کيسه يخ

برای تهيه کيسه يخ، قطعات يخ و يا مکعب های بلوری يخ را درون يک کيسه پلاستيکی قرار دهيد يا آنها را درون يک حوله نازک بپيچيد.

چگونگی کمپرس يخ

● کيسه يخ را روی لباس بگذاريد. کيسه بايد مستقيماً روی محل آسيب ديده قرار گرفته و يا آنکه دور محل آسيب ديده پيچيده شود.

● کمپرس يخ را حدود 30 دقيقه بر روی محل آسيب ديده اعمال نماييد (اگر محل آسيب ديده رنگ پريده شد درمان را قطع کنيد).

● يخها را از موضع برداريد، 15 دقيقه صبر کنيد تا پوست دوباره گرم شده و به حالت اول بازگردد. دوباره از يخ استفاده کنيد (يخ سبب کاهش خونريزی، تورم، التهاب، درد و اسپاسم عضلانی می شود اما گرما به نوبه خود دارای فايده نيست و جز در موارد کاهش اسپاسم عضلانی، سبب افزايش موارد نامبرده هم خواهد شد).

● مراحل سرد و گرم کردن را برای مدت 3 ساعت ادامه دهيد.

● از ماساژ يخ استفاده نماييد. به اين ترتيب که يخ را حدود 60 تا90 ثانيه روی منطقه ای از عضو آسيب ديده ثابت نگه می داريم تا در ناحيه مربوطه و 5/1 سانتيمتر در اطراف محل، احساس کرختی به شخص دست دهد. حال با توجه به وسعت محدوده ای که بی حس شده، به آرامی يخ را به صورت دايره وار روی پوست ماساژ می دهيم. اين ماساژ در آسيب های با وسعت متوسط 7 دقيقه و در نواحی بزرگ تا 10 دقيقه طول خواهد کشيد.

● اگر درد و تورم بعد از 3 ساعت باقی مانده باشد، به پزشک مراجعه نماييد.

● درمان منظم با يخ اغلب پس از 24 تا 48 ساعت قطع می شود.

● بهتر است پس از 48 تا 72 ساعت، درمان با يخ را قطع کرده و از گرما استفاده نماييد (بعد از اينکه آسيب و صدمه بافتی از مرحله حاد گذشت و خونريزی متوقف شد گرم کردن موضع برای افزايش جريان خون موضع و پيشرفت بهبودی و التيام ضروری است).

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

چند نکته و اصل مهم در خصوص تمرینات کششی و انعطاف پذیری...

اصول مهمی که باید در زمان انجام تمرینات کششی رعایت نمود.:

1_ کشش را بدون احساساپ درد انجام دهید.

2_ تمرینات کششی را آرام و ملایم اجرا کنید

3_ تمرینات کششی را در هر زمان و مکانی که مایل هستید بعد از گرم کردن انجام دهید.

4_ در حین اجرای تمرینات کششی هرگز نفس را در سینه حبس نکنید.

5_ در زمان کشش، تمرکز شما باید به عضلاتی باشد که تحت کشش قرار میگیرند.

6_ هر تمرین کششی را در حدود 10 تا 30 ثانیه ادامه دهید.

7_هر تمرین کششی را 3 تا 5 بار تکرار کنید.

نکات مهمی که در خصوص انعطاف پذیری باید دانست:

1_ عدم فعالیت و تحرک موجب کاهش انعطاف پذیری میشود.

2_ انعطاف پذیری با افزایش سن معمولا در افرادی که فعالیت بدنی ندارند کاهش میابد.

3_زنان معمولا از مردان همسن خود ، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند.

4_چربی بیش از حد معمولا انعطاف پذیری را کم میکند

5_انعطاف پذیری ضعیف در بدن ضعیف وجود دارد

6_ انعطاف پذیری ضعیف اغلب با افزایش درد و انقباض عضلانی توام است.

7_ انعطاف پذیری زاد ممکن است مضر باشد

8_داشتن انعطاف پذیری از آسیب های عضلانی ،مفصلی جلوگیری میکند.

9_ انعطاف پذیری به کاهش کوفتگی عضلانی کمک میکند.

10_ مهارت های رزمی اغلب به سطح بالای انعطاف پذیری نیازمند است.

تمرینات کششی اغلب به صورت دو نفره و كروهي نیز انجام میشود.

باید توجه داشت برای انجام تمرینات کششی باید عضلات کاملا گرم و آماده باشند.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

اطلاعاتی در مورد عدد هفت(7)
بسمه تعالی
خداوند جهان را در شش روز و شش شب آفريد و روز هفتم انسان را آفريد و از روح خود در او دميد.
سوره اول قران هفت آيه دارد. در سجده نماز هفت قسمت بدن انسان با زمين تماس دارد. ايده و آرا اسلام بر هفت مذهب شافعى - حنبلى - مالكى - حنفى - وهابى - شيعه جعفرى و شيعه على اللهى برقرار است.
بنا بر عقيده مسلمانان در بهشت هفت چشمه روان است، كه خداوند وعده آنرا به ايمانداران داده است. كه در آنها شير- عسل - شراب - آب - و... روان است.
در جهنم نيز هفت چاه وجود دارد. هرکس جنازه اى را ببينند بنا برآداب قديمى بايد هفت قدم به دنبالش روان شود. بهشت داراى هفت در است كه هر درى به مرتبه اى از ايمانداران تعلق دارد. طواف كعبه هفت مرتبه ميباشد. براى توبه بايد هفت قدم به سوى خانه كعبه روان شد.
عدد هفت:
قرآن می فرماید: عدد آسمانها 7 است و این حقیقت را 7 بار در آیات تکرار کرده است. و نیز وقتی قرآن کریم از آفرینش انسانها و زمین در شش روز یاد می کند، این حقیقت را نیز 7 بار در آیات می آورد و همچنین عرضه شدن آفریدگان بر خداوند را نیز 7 بار ذکر کرده است و نیز فرموده است: کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند عمل انها به این می ماند که دانه های 7 خوشه بر آورد
. و در مورد کلمات خداوند که اگر 7 دریا مرکب آن شوند پایان نمی پذیرد، عدد 7 آمده و در مورد دوزخ نیز می فرماید: دوزخ 7 باب دارد و عدد کلمات شهادتین یعنی لا اله الا الله، محمد رسول الله نیز 7 است. و بسیاری از کلمات دیگر.
قرآن:
واژه مصير (بازگشت) 28بار در قرآن آمده است، كه به همين تعداد 28بار واژه اَبَدْ (هميشه) آمده است. 7*4= 28
صِيام
:
واژه صيام (روزه) و صَبْر (شكيبايي) و دَرَجات و شَفَقَت (بيمناكي - مهرباني) هر كدام 14 بار در قرآن آمده و با هم به طور مساوی به كار رفته اند.
حَرْثْ
2*7 = 14
:
واژه حرث (كِشت) 14 بار در قرآن آمده، و به همين اندازه واژه ِزراعَت (كشاورزی) به كار رفته، و جالب است كه لفظ فاكهة (ميوه) نيز به همين اندازه است 
 
 
سیرراهدان رضا محمدامینی. (توآ21)
 

 

 

برای اطلاع بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید ....

 

ادامه مطلب
نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

ده فرمان کانگ فو....

 

فرمان اول: هنرجو بایستی بدون انقطاع تمرین کند

فرمان دوم: رزم بایستی فقط برای دفاع از خود به طور مشروح استفاده شود

فرمان سوم: تمام استادان و بزرگسالان باید مورد ملاحظه و احترام قرار گیرند

فرمان چهارم: هنر جو بایستی در طول زندگی با هم دوره ای های خود دوست و مهربان باشد.

فرمان پنجم: کانگ فو کار در هنگام مسافرت بایستی از خود نمایی و نشان دادن قدرت خود به مردم عامی خود داری کند به طوری که حتی از مبارزه دوری کند. چون در این صورت.........

فرمان ششم: کانگ فو کار نباید پرخاشگر و اهل منازعه باشد

فرمان هفتم: از خوردن شراب و گوشت پرهیز کند

فرمان هشتم: افراط در تمایلات جنسی جایز نیست

فرمان نهم: کانگ فو کار نبایستی عجولانه به هر کسی فنون خود را بیاموزد زیرا ممکن است باعث اذیت دیگران شود

فرمان دهم: کانگ فو کار بایستی از نقش تهاجم و حرص و اعمال تهدید آمیز دوری کند

 

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

کانگ فوتوآ21 سال 1392

ضمن تبریک مجدد سال جدید کارها مونو شروع میکنیم با نام ویاد خدا و موفقیت روز افزون برای همراهان عزیز در سال1392 و امیدوارم همراهان نهایت استفاده رو از مطالب ببرند

بهترین ها رو برایتان آرزومندیم

تو؛آ

 

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

روايتي جالب در مورد سنت ملى ایرانیان
روايتي جالب در مورد سنت ملى ایرانیان
در کتاب مفاتیح نوین آمده است: مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنت ملى در میان ایرانیان درآمده که قسمت قابل ملاحظه‌اى از آن، از اموری است که اسلام بر آن تأکید نهاده است.
در اینکه اسلام در برابر عید نوروز چه موضعى دارد، میان صاحب‌نظران گفتگوست. از برخى روایات، اهمیت این روز به عنوان یکى از روزهاى نجات امّت‌ها استفاده مى‌شود.

مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» مى‌گوید: به سندهاى معتبر از «معلّى بن خنیس» نقل شده است که در روز «نوروز» به محضر امام صادق علیه‌السلام شرفیاب شدم. حضرت به من فرمود: آیا این روز را مى‌شناسى؟ گفتم: فدایت شوم! این روزى است که ایرانیان آن را بزرگ مى‌شمارند، و در این روز براى یکدیگر هدایا مى‌فرستند. امام علیه‌السلام فرمود: این تعظیم و بزرگداشت، به سبب امورى است که از قدیم بوده است که اکنون تفسیر و شرح آن را براى تو بازگو مى‌کنم. (به علاوه حوادث مطلوب دیگرى در این روز اتفاق افتاده است).

سپس امام علیه‌السلام به طور مشروح این امور را ذکر کرد: از جمله فرمود: نوروز، روزى است که خداوند متعال، در آن روز، از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگى بپرستند و براى او شریکى قرار ندهند، و به پیغمبران و امامان معصوم علیهم‌السلام ایمان آورند.

این روز، روزى است که طوفان حضرت نوح علیه‌السلام فرونشست و کشتى آن حضرت بر کوه «جودى» قرار گرفت.

نوروز روزى است که رسول خدا صلى الله علیه وآله بت‌هاى کافران قریش را در مکّه شکست و پیش از آن حضرت ابراهیم علیه‌السلام نیز، در این روز بتهاى کافران را درهم شکست.

در این روز، رسول خدا صلى الله علیه وآله به اصحاب خود امر کرد که با على علیه‌السلام به عنوان امیرمؤمنان بیعت کنند (اشاره به این است که روز عید غدیر مصادف با ایام نوروز بوده است).

نوروز، روزى است که قائم آل محمّد علیه‌السلام ظاهر خواهد شد.

آنگاه فرمود: هیچ روز نوروزى نیست مگر آن که ما در آن روز انتظار فرج مى‌کشیم، زیرا از روزهاى ما و شیعیان ما است. آن روز را، مردم عجم حفظ کردند و حرمت آن را نگه داشتند، ولى شما مردم عرب آن را ضایع ساختید. (آنگاه امام اعمالى را براى این روز بیان فرمودند که ذکر خواهد شد).

ولى چون شخص «معلّى بن خنیس» از نظر علماى رجال زیر سؤال است تکیه بر این روایت آسان نیست.

امّا با توجه به اینکه عید نوروز یک عید طبیعى در جهان آفرینش است; فصل زمستان پایان مى‌گیرد، بهار همراه با حیات طبیعت به فرمان خدا شروع مى‌شود، شکوفه‌ها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشکار مى‌گردد و نشاط و جنبش و حرکت در تمام عالم حیات آغاز مى‌شود، همگام و همراه شدن با این پدیده عالمِ آفرینش، همگامى با سنّت‌هاى الهى است.

نکته قابل توجّه این که مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنّت ملّى در میان ایرانیان و کشورهاى دیگرى درآمده که قسمت قابل ملاحظه‌اى از آن، در شمار امورى است که اسلام بر آن، (به صورت کلّى) تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانى، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند براى تهیّه لباس و وسایل اوّلیّه زندگى که در سالهاى اخیر در کشور ما ایران به صورت سنّت «هفته نیکوکارى» درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است.

دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّالیّت‌هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها، این امور و مانند آن جنبه‌هاى مثبت مراسم نوروزى است.

ولى گاه پاره‌اى از آداب و رسوم شرک آلود، یا گناه آلود دیده مى‌شود که افراد باایمان و خردمند باید آنها را ترک گویند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به کارهاى خطرناکى که همه سال ضایعه‌هاى زیادى براى جوانان و نوجوانان به بار مى‌آورد و امثال آن.

در مجموع، عید نوروز و مراسم آن، هم به خاطر بعضى روایات و هم به خاطر آثار مثبتى که دارد، نباید حذف شود، ولى باید بعضى از مراسم منفى و ناپسندِ آن را کنار گذاشت. این است روش اولوالالباب و صاحبان اندیشه!

اعمال عید نوروز

مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» آورده است که امام صادق علیه‌السلام براى نوروز، اعمالى را به معلّى بن خنیس آموخت و به او فرمود:

چون روز نوروز شود، غسل کن و بهترین لباس‌هاى خود را بپوش و خود را کاملاً خوشبو کن (و اگر توانستى) آن روز را روزه بدار و پس از نمازهاى ظهر و عصر و انجام نافله‌هاى آن، چهار رکعت نماز بخوان (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اوّل بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» را بخوان و در رکعت دوم بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره قُل یا أیّها الکافرون را در رکعت سوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قل هو الله را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد، 10 مرتبه سوره‌هاى «قُل أعوذ بِرَبِّ الْفَلَق و قُل أعُوذ بِرَبِّ النّاس» را بخوان. بعد از نماز به سجده شکر برو، و این دعا را بخوان:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد الاْوْصِیآءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَعَلى جَمِیعِ

خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد آن اوصیاى پسندیده و بر همه

اَنْبِیآئِکَ وَرُسُلِکَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ، وَبارِکْ عَلَیْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ،

پیمبران و رسولانت به بهترین درودها و برکت ده بر ایشان به بهترین برکتهایت

وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ، اَللّـهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،

و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدایا برکت ده بر محمّد و آل محمّد

وَبارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا، اَلَّذى فَضَّلْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ،

و برکت ده به ما در این روز که آن را برترى داده و گرامیش کرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ کردى

اَللّـهُمَّ بارِکْ لى فیـما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لا اَشْکُرَ اَحَداً غَیْرَکَ، وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى یا ذَا الْجَلالِ وَالاْکْرامِ

خدایا برکت ده به من در آنچه به من تفضل کرده‌اى تا که هیچ کس را جز تو سپاس نگذارم و روزیم را وسیع گردان اى صاحب جلالت و بزرگوارى

اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا یَغیبَنَّ عَنّى عَوْنُکَ وَحِفْظُکَ، وَما فَقَدْتُ مِنْ شَىْء، فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَکَ عَلَیْهِ، حَتّى لا اَتَکَلَّفَ ما لا اَحْتاجُ اِلَیْهِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ.

خدایا هر چه از من پنهان شده مبادا کمک و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه را گم کرده‌ام مبادا یارى خویش را بر آن از من گم کنى تا خود را به زحمت نیندازم درباره آنچه را بدان نیازمند نیستم اى صاحب جلالت و بزرگوارى.

دعای تحویل سال

همچنین در برخى از کتب وارد شده است که در وقت تحویل سال این دعا را که مضمون خوب و سازنده‌اى دارد، بخوانند:

یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاْبْصارِ، یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ، یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالاْحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى اَحْسَنِ الْحالِ.

اى کسى که تحوّل دل‌ها و گردش چشم‌ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال و حال، حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!

مرحوم «علاّمه مجلسى» مى‌افزاید: بعضى روایت کرده‌اند که این دعا را نیز، در روز نوروز، به عدد ایّام سال بخواند:

اَللّهُمَّ هذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ، و اَنْتَ مَلِکُ قَدیم، اَسْألُکَ خَیْرَها وَ خَیْرَ ما فیها، وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّها وَ شَرِّ ما فیها، وَ اَسْتَکْفیکَ مَؤُونَتَها وَ شُغْلَها، یا ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ.

خداوندا! این سال نوى است و تو سلطان همیشگی و ازلی هستی. از تو خیر آن و خیر آنچه در آن است را مى‌خواهم و به تو از شرّ آن و شرّ آنچه در آن است، پناه مى‌برم و حلّ مشکلات آن را از تو مى‌خواهم اى ذوالجلال و الاکرام.

البتّه اگر نتواند به این مقدار بخواند به هر مقدار که بتواند به قصد قربت مطلقه بخواند، خوب است.

همچنین مى‌توان دعایى که در اوّل ماه رمضان نقل شده است را، در اوّل سال شمسى به قصد قربت مطلقه خواند.

منبع: مفاتیح نوین، آیت الله مکارم شیرازی
نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

روایتی از پیامبر اسلام در مورد نوروز

روایتی از پیامبر اسلام در مورد نوروز


در کیهان‌شناسی نوشتهٔ زکریا قزوینی، روایتی از پیامبر اسلام، آمده‌است که با استناد به قول عبدالصمد بن علی که

از قول پدربزرگش، عبدالله بن عباس آن را نقل کرده‌است، جامی سیمین محتوی شیرینی به پیامبر هدیه شد. پیامبر

پرسید «این چیست؟» پاسخ دادند «اینها شیرینی نوروز است». وی گفت «نوروز چیست؟» پاسخ دادند «این عیدی

بزرگ برای ایرانیان است.» گفت «این روزی است که در آن خدا سپاه را دوباره زنده کرد.» پرسیدند «کدام سپاه، ای

پیامبر خدا؟» پاسخ داد «سپاه کسانی که از اقامتگاه‌های خود از ترس مرگ بیرون آمدند و هزاران بودند و خدا به آنان

گفت، بمیرید و بعد آنان را آن روز زنده کرد و روان‌هایشان را به آنان بازگردانید و به آسمان فرمان داد که بارانی بر آنان

ببارد، از این روست که مردمان این رسم را دارند که در این روز آب می‌پاشند.» سپس مقداری از آن شیرینی را خورد

و محتوای جام را میان اصحاب خود تقسیم کرد. این روایت را ابوریحان بیرونی نیز در آثار الباقیه آورده‌است.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

عید نوروز از دیدگاه امام خامنه ای

عید نوروز از دیدگاه امام خامنه ای

به نظر من آن‌چه كه ملت ایران در باب عید نوروز انجام داده است، یكى از زیباترین و شایسته‌ترین كارهایى است كه مى‌شود با یك مراسم تاریخى و سنّتى انجام داد. اوّلِ سال شمسى ما ایرانی‌ها، - یعنى اوّل بهار - عید نوروز است. اوّلاً ملت ایران افتخار دارد كه سال شمسى او هم سال هجرى است؛ یعنى هم‌چنان‌كه سال قمرى ما - كه سال 1418 است - از مبدأ هجرت خاتم الانبیاء علیه و على آله الصّلاة والسّلام است، سال شمسى ما هم از مبدأ هجرت است. بقیه‌ى ملت‌هاى مسلمان براى سال شمسى خود، از سال میلادى استفاده مى‌كنند؛ ولى ما ایرانی‌ها، هجرت نبىّ اكرم را، هم مبدأ سال قمرى قرار دادیم، هم مبدأ سال شمسى.


این، مطلبِ اوّل كه به نظر من نشانگر هنر و عشق و علاقه‌ى ایرانى به تعالیم مقدّس اسلام و به آثار مطهّر و مقدّس نبوى است. در ضمن، اوّلِ سال را اوّلِ فصل بهار انتخاب كرده‌ایم، در حالى كه مسیحیان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار مى‌دهند! البته فرق آن‌ها با ما این است كه ولادت حضرت مسیح، تاریخ مشخّصى ندارد و یك مطلب حدسى است؛ در حالى‌كه هجرت نبىّ مكرّم اسلام، از نظر تاریخى كاملاً دقیق و مشخّص است. به‌هرحال ما اوّلِ بهار را اوّلِ سال خودمان قرار داده‌ایم كه این هم یك ذوق و سلیقه‌ى ایرانى است. اوّلِ بهار، اوّلِ رویش طبیعت، اوّلِ بیدارى باغ و راغ و بوستان و اوّلِ بالندگى همه‌ى موجودات زنده است. این بهتر از زمستان است كه وقت مردن و انجماد طبیعت و گیاه و نباتات است.

 kxu01fop01b05jbf5k3.jpg

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

ايران باستان و آداب نوروز

ایران باستان و آداب نوروز

مورخان برای نوروز آدابی را برشمرده اند که از قدیم الایام در میان پارسیان مرسوم بوده است. که به طور خلاصه به شرح آن ها می پردازیم:
1- اسب دوانی : یکی از بازیها و سرگرمیهای ایام جشن نوروز اسب دوانی و چوگان بازی بوده است
2- کشتی گرفتن: از دیگر سرگرمیهای ایام نوروز کشتی گرفتن پلوانان در میدانها بوده است.
3- جامه نوروزی: لباس نو پوشیدن خود و خانواده، سرمه کشیدن به چشم و معطر ساختن بدن و لباس و بستن زینت و زیور به خود از آدابی بود که در نوروز ایرانیان به انجام آنها مقید بودند. انتخاب نوع رنگ لباس که عموماً سرخ و سبز بوده است برای افزایش شادی ناشی از آمدن نوزور جلوه ای خاص داشته است.
4- حنا بستن: در کنار لباسهای نو و زیبا برای افزایش زیبایی، مردم دست و پای خود را حنا می بستند.
5- حلوا و شیرینی: تهیه و خوردن حلوا و شیرینی و عمومیت یافتن آن بین مردم در نوروز، از آدابی است که تا کنون نیز ادامه دارد.
6- آرایش و آذین: ایرانیان در نزدیکیهای نوروز ضمن آراستن خود، منازل و کوچه ها را نیز آذین می بستند و به پاکسازی محل سکونت و کار خویش می پرداختند.
7- آزادی زندانیان: در ایام نوروز زندانبانان بر زندانیان آسانتر می گرفتند و برخی از آنها نیز از زندان آزاد می شدند. به باور ایرانیان، جمشید در نوروز چینین کرد و از آن پس این سنت همه ساله اجرا می شود و حکومت و مردم به آن پایبند گردیدند.
8- هدیه های نوروزی: در ایران هنگام عید داد و ستدهای نوروزی در میان شاهان و مردم معمولی رواج داشته و تا همین سالها این سنت انجام میشده است. این داد و ستدهای به دو گونه بوده اند، یکی از آنها که معمولترین و عمومی ترین بود همان هدیه و بخششی بود که از طرف بزرگترها به زیر دستان و کوچکترها داده می شد. و دیگری که شاید داد و ستدی که در ایام نوروز انجام می گرفت پیش کشهایی بود که از طرف سران سپاه و درباریان و مالکان به دربار فرستاده می شد.
9- هفت سین نوروزی: یکی دیگر از آیین های نوروزی که از دیرگاهان پیشینه داشته وهم امروز تقریباً درهمه شهرهای ایران رواجی دارد چیدن سفره « هفت سین » است. سبب گزینش هفت سین روشن نیست، اما عدد هفت یکی از اعداد مورد احترام و مذهبی ایرانیان باستان بوده است. احتمال می رود هفت سین را به مناسبت هفت امشا سپند برگزیده باشند، همچینین محتمل است سفره هفت سین دگرگون شده سفره ای باشد که در ایام فروردگان برای پذیرایی از فروهرهای درگذشتگان در اطاق مرده و یا بالای بام خانه ها می گذاشتند.
به هر حال انتخاب هفت سین و اینکه هرسین را به نام کدام امشاسپند نام کرده و سبب آن انتخاب چه بوده است هنوز بر کسی معلوم نیست. بعضی هم معتقدند که بجای هفت سین، هفت شین هم می تواند باشد.
10- سبزی کاری : مردم چند مدت قبل از آغاز نوروز در ظرفهای کوچک گندم و جو و عدس و مانند اینها تهیه می کردند و آنها را در همان ظرفها سبز می کردند که در منزل ویا هفت سین می گذاشتند و با دیدن آن طبیعت را به خاطر آورده و سبزه بهار را به خانه های خود نوید می دادند.
11- تبریک نوروزی: از آیین های دیگر نوروز گفتن تبریک به یکدیگرست، بطوریکه هر شخص با دیدن خویشان و یا دوستان خود آمدن نوروز را تبریک گفته و آرزو می کند که طرف مقابل صد سال و یا هزار سال زنده باشد و نوروزهایی را درک کند.
آداب و سنن دیگری نیز در نوروز وجود دارد که همه آنها را می توان در نغمه سرایی، خنیاگری، باده گساری و چنگ زنی خلاصه کرد. بهر حال به نظر می رسد که همه آداب و سنن نوروز در جهت شادمانی و بهره گیری بیشتر از طبیعت و لذات دنیوی است.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

چرا نوروز را نوروز گفتند؟

چرا نوروز را نوروز گفتند؟

در علت نامگداری نوروز تقریبا با توجه به ترکیب کلمه نوروز که از دو کلمه « نو » و « روز » تشکیل شده است، اختلاف نظری وجود ندارد؛ اما اگراختلافی است در شخصیتی است که این روز را نام نهاد. آنچه مسلم است این است که نوروز آغاز تحولی مثبت در جامعۀ آن روز بوده است. یا خسم نابود شد یا عدالت کسترش یافت و یا ...
مرحوم علامه مجلسی در بحار از قول ابوریحان بیرونی می نویسد « بعضی از حشویه گفته اند که وقتی سلیمان بن داود انگشتر خود را گم کرده بود، ملک و پادشاهی از او رخت بربست. اما بعد از چهل روزآن به وی بازگشت. بعد از آن شوکتش به او بازگشت و پادشاهان نزد او آمدند و پرندگان به فرمان او در آمدند و فارسیان گفتند: نوروز آمد. یعنی روز جدید آمد. و به این خاطر نوروز نام گرفت. که سلیمان به باد فرمان داد و پرستوها را به حضور پذیرفت...»
اینکه جمشید همان سلیمان باشد یا اینکه سلیمان نوروز را ایجاد کرده باشد مورد مخالفت برخی از مورخان قرار گرفته است.
ولی دانشمندانی مانند ابن مقفع ثابت کرده اند که این نشریه اشتباه محض است چه را که بین جمشید و سلیمان سه هزار سال فاصله است.
دهخدا علت نامگذاری نوروز این گونه ارائه می دهد که :
« ایرانیان باستان جشنی داشتند بنام فروردگان [ فروردیان ] و آن ده روز طول می کشیده. فروردگان که در پایان سال گرفته می شد ظاهراً در واقع روزهای عزا و ماتم بوده نه جشن و شادی، چنانکه بیرونی راجع به همین روزهای آخرسال در نزد سغدیان گوید: در آخر ماه دوازدهم « خشوم » اهل سغد برای اموات قدیم خود گریه و نوحه سرائی کنند و چهره های خود را بخراشند و برای مردگان خوردنیها و آشامیدنیها گذارند.
ظاهراً به همین سبب جشن نوروز که پس از آن می آمده علاوه بر آنکه روز اول سال محسوب می شده روز شادی بزرگان بوده است. فردوسی که بدون شک مواد شاهنامۀ خود را مع الواسط از خداینامک و دیگر کتب و رسایل پهلوی اتخاذ کرده ، اندر پادشاهی جمشید گوید :

به فرکیانی یکی تخت سـاخـت چه مایه بدو گوهر اندر نساخت
که چون خواستی دیو برداشتی زهـامون به گردون برافراشـتـی
چو خـورشـید تـابان میـان هوا نـشـسـت بـر او شـاه فرمـانـروا
جهان انجمن شـد بر تخت اوی فـرو مـانـده از فـره بـخـت اوی
بـه جـمشــید گـوهر افشـاندند مـر آن روز را روز نـو خـواندند
سـر سـال نـو هـرمز فرودیـن برآسوده از رنج تـن دل زکیـن
بزرگان به شـادی بسیـاراستند من وجـام و رامـشگران سـاختند
چنین روز فـرخ از آن روزگـار بمانـده از آن خسـروان یـادگـار

دربارۀ پیدایش نوروز افسانه های بسیار نقل شده که هر چند اساطیر است اما تواتر آن اخبار وجه تسمیه نوروز و همچنین قدمت انتصاب آن به اعصار آریایی نیک آشکار می گردد.
یکی از آن افسانه ها به صورت زیر می باشد:
«... بعضی گفته اند که جمشید که او اول « جم » نام داشت و عربان او را « منوشلح» می گویند، سیر عالم می کرد چون به آذربایجان رسید فرمود تخت مرصعی را بر جای بلندی رو به جانب مشرق گذارند و خود تاج مرصعی بر سر نهاده بر آن تخت بنشیند ، همینکه آفتاب طلوع کرد و پرتوش بر آن تاج و تخت افتاد، شعاعی در غایت روشنی پید آمد، مردمان از آن شادمان شدند و گفتند این روز نو است...»
در آثار زبان فارسی بعد از اسلام هر جا که نسبت نوروز به جمشید نیست، شیوه سخن به گونه ای است که نسبت این جشن را به کیانیان می دهند.

نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

با سلام وعرض خوش آمدگويي خدمت همراهان و دوستان عزیز امیدوارم از مطالب وبلاگ استفاده و خوشتون اومده باشه .از شما میخوام نظرات انتقادات و پیشنهاداتتونو برامون ارسال کنید ممنون میشیم ما را همراهی کنید توآ سبک جهانی کانگ فوتوآ-21 با بهره گیری از روشهای علمی و عملی هفت مایگاه تکاملی(توآ-21)

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to toa21shahinshahr.LoxBlog.Com | Template By: h.tarrah